سرخط خبرها

۹۹ درصد مشهد گرفتار خشکسالی است | سهم مشهد از بارش‌ها فقط ۱۸ میلیمتر

  • کد خبر: ۲۰۳۱۱۷
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
۹۹ درصد مشهد گرفتار خشکسالی است | سهم مشهد از بارش‌ها فقط ۱۸ میلیمتر
از ابتدای مهرماه فقط ۱۸‌میلی‌متر باران باریده است و احتمالا تابستان آینده با ۴۶‌درصد کسری بارندگی رو‌به‌رو می‌شویم.

به گزارش شهرآرانیوز اوضاع و احوال وضعیت آبی مشهد به‌هیچ‌وجه مناسب نیست و بیراه نیست اگر بگوییم وضعیت آبی مشهد در وضعیت قرمز قرار گرفته است. درحالی‌که پیش از شروع فصل پاییز گمان می‌رفت فصل پُربارشی در راه باشد، در نود روز گذشته در مشهد فقط هجده میلی‌متر باران بارید که از سال گذشته هم کمتر بود و هم‌زمان با این اتفاق، خبر رسید که سد‌های تأمین‌کننده آب شرب برای مشهد فقط ۶‌درصد آب دارند.

کمبود ۴۳‌درصدی آب شرب در شرایط پیک مصرف تابستان باعث شد آب‌و‌فاضلاب مشهد مثل سال گذشته که ۴۰‌هزار‌میلیارد ریال برای تأمین اضطراری آب در شرایط پیک تابستان پروژه اجرایی کرد، امسال هم پروژه‌های متعدد اضطراری برای تأمین آب مشهد تعریف کند و به مرحله اجرا برساند؛ پروژه‌های مهمی که پای معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو را برای بررسی آخرین وضعیت آن‌ها به مشهد باز کرد.

وضعیت بارش در دو سال اخیر و در مشهد اصلا خوب نیست و نه‌تن‌ها در این‌سال‌ها کاهش جدی بارش داشته‌ایم که دمای شهر هم در مقایسه با سال‌ها و دوره‌های آماری گذشته افزایش داشته است و همه این‌ها دست به دست هم داد‌ه‌اند تا مشهد در شرایط خاصی قرار بگیرد.

آمار‌های اداره‌کل هواشناسی استان می‌گوید که از اول مهرماه امسال تا نهم دی در مشهد فقط ۱۸.۲‌میلی‌متر باران باریده است، درحالی‌که این عدد در سال گذشته ۲۱‌میلی‌متر و در دوره آماری مشابه از سال‌۱۳۵۳ چیزی در حدود ۴۷‌میلی‌متر بوده است و این یعنی که بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۲ درصد و در مقایسه با دوره آماری نزدیک به ۳۰‌درصد کاهش داشته است.

خشک‌سالی بسیار شدید شهر

همین کاهش جدی بارش‌ها، مشهد را از شهریورماه سال گذشته تا شهریور امسال در وضعیت خشک‌سالی قرار داد. براساس تحلیل خشک‌سالی مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران، مشهد در یک دوره یک‌ساله (از شهریور‌۱۴۰۱ تا شهریور‌۱۴۰۲) نه‌تن‌ها ترسالی که حتی بارش نرمال را هم تجربه نکرده است و حالا بیش از ۹۹‌درصد از مساحت شهر مشهد تحت‌تأثیر خشک‌سالی بسیار شدید است.

اوضاع مشهد حتی در ۱۰ سال گذشته هم خیلی مساعد نبوده است. طبق تحلیل‌هایی که اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی منتشر کرده است، در یک بازه ۱۲۰‌ماهه از تیر‌۱۳۹۲ تا پایان تیر‌ماه امسال، ۶۷‌درصد مساحت شهر مشهد تحت‌تأثیر خشک‌سالی شدید و ۳۱‌درصد هم درگیر خشک‌سالی متوسط است و این نشان می‌دهد که مشهد در یک دهه گذشته، درحال دست‌و‌پنجه نرم کردن با غول خشک‌سالی و کم‌آبی بوده است.

اما کاهش بارش‌ها، خشک‌سالی ادامه‌دار، به‌گل‌نشستن دست‌کم دو سد تأمین‌کننده آب شرب مشهد و کمبود آب ذخیره‌شده در پشت سدها، تأ‌مین آب برای این شهر چهارمیلیونی را که حدود دو‌سه ماه دیگر باید میزبان بیش از ۷‌میلیون نفر زائر باشد، به یک چالش جدی تبدیل کرده است؛ چالشی که شرکت آب‌و‌فاضلاب را مجبور به تعریف پروژه‌های متعدد اضطراری برای تأمین آب شرب شهر مشهد در شرایط پیک مصرف، به‌ویژه در تابستان کرده است.

از اول امسال، فقط ۱۸‌میلی‌متر بارندگی

در‌همین‌باره مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد با بیان اینکه افزایش دما و کاهش جدی بارش‌ها در پاییز، مشهد را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است، گفت: مشهد از اول سال آبی امسال تا امروز فقط هجده میلی‌متر بارش داشته است و ما در مقایسه با دوره آماری مشابه شاهد کاهش شدید بارندگی در این شهر هستیم. علاوه بر این کاهش بارش، متأسفانه دمای هوا هم سه درجه افزایش داشته است که خبر خوبی نیست.

حسین اسماعیلیان با اشاره به کسری احتمالی ۴۶‌درصدی آب در تابستان‌۱۴۰۳ برای مشهد توضیح داد: سناریوی ما برای تابستان سال آینده همچنان فرض بدبینانه است؛ در تابستان‌۱۴۰۳ و در شرایط پیک مصرف، نیاز مشهد ۱۳‌هزار‌و‌۲۰۰ لیتر در ثانیه آب است و ما در این شرایط ۴۶‌درصد کمبود آب داریم؛ به‌همین‌دلیل هم از چندماه گذشته و با‌توجه‌به همین سناریوی بدبینانه پروژه‌های متعدد اضطراری برای جبران بخشی از کمبود آب کلان‌شهر مشهد برنامه‌ریزی شده و به مرحله اجرا رسیده است.

البته سال گذشته هم در مشهد تنش‌آبی داشتیم و برای همین هم برنامه گذر از تنش آبی مشهد در سطوح کلان کشوری و استانی به تصویب رسید و پروژه‌های متعدد اضطراری با اعتبار چهل هزار‌میلیارد‌ریالی در مشهد اجرا شد که نتیجه آن گذر از تابستان بدون کمترین مشکل بود.

خدمت‌رسانی در مشهد، متفاوت با دیگر‌شهر‌ها

یزدان رضایی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو، نیز با تأکید بر متفاوت بودن شرایط مشهد برای خدمت‌رسانی و تأمین منابع آبی، بیان کرد: مشهد به‌دلیل وجود بارگاه‌منور‌رضوی، جایگاه و شرایط ویژه‌ای دارد. این شهر سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر داخلی و خارجی است و به‌همین‌دلیل شکل و شمایل برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی در این شهر متفاوت با سایر شهر‌های کشور است. ما وارد چهارمین سال پیاپی خشک‌سالی شده‌ایم و شرایط دشواری برای تأمین آب و برق داریم. وظیفه همه ما در وزارت نیرو این است که مردم در حوزه آب و برق احساس مشکل نکنند و خدمات به‌صورت پایدار ارائه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->